1. Home
  2. Blog
  3. Projekty zmian w systemie SENT: rozporządzenie MF (nr 947, etap opiniowania w RCL) oraz ustawa (UD109) zmieniająca ustawę o monitorowaniu przewozu towarów i obrotu paliwami – KPRM
ruch-na-autostradzie

Projekty zmian w systemie SENT: rozporządzenie MF (nr 947, etap opiniowania w RCL) oraz ustawa (UD109) zmieniająca ustawę o monitorowaniu przewozu towarów i obrotu paliwami – KPRM

SENT: Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

 

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12395453/katalog/13115574#13115574Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi

 

Data publikacji projektu: 10.03.2025 r. Etap: Rządowe Centrum Legislacji – Opiniowanie Numer z wykazu: 947

 

Projekt przewiduje objęcie przewozu towarów z działów 61, 62 (odzież i dodatki do odzieży) i 64 (obuwie, getry i podobne; części tych artykułów) CN oraz pozycji CN 6309 (odzież używana, odzież używana i pozostałe artykuły używane) systemem monitorowania przewozu i obrotu SENT. Co do zasady, z obowiązku tego zostanie wyłączony przewóz towarów rozpoczynający się na terytorium kraju (art. 5 ustawy SENT). Wyjątkami od tej zasady byłby przewóz towarów pochodzących z terytorium państwa trzeciego, po uprzednim dopuszczeniu ich w kraju do swobodnego obrotu w Unii Europejskiej i miejsce dostarczenia towaru jest poza terytorium kraju, lub do którego nie dołączono faktury w formie papierowej w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dokumentującej sprzedaż (dostawę towarów, wewnątrzwspólnotową dostawę towarów lub eksport towarów, w rozumieniu tej ustawy).

Dodatkowo wśród towarów objętych systemem monitorowania na podstawie zmienianego rozporządzenia są m.in. odpady podlegające przepisom rozporządzenia (WE) nr 1013/2006. Jest to zmiana dostosowująca. Polega na zastąpieniu dotychczasowego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów, rozporządzeniem (UE) nr 2024/1157 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie przemieszczania odpadów, zmiany rozporządzeń (UE) nr 1257/2013 i (UE) 2020/1056 oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 (Dz. Urz. UE L 1157 z 30.04.2024).

 SENT: Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw.

 

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz niektórych innych ustaw - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Numer projektu: UD109

 

Opublikowany plan działań legislacyjnych i programowych Rady Ministrów uwzględnia propozycję zmian w ustawie o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi tzn. ustawy o SENT oraz ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej.
Zgodnie z informacjami opublikowanymi w wykazie zmiany te mają na celu usprawnienie procesu kontroli przewożonych towarów (w tym betonu) przy wykorzystaniu funkcjonujących już rozwiązań legislacyjnych i narzędzi informatycznych (system monitorowania przewozu towarów - SENT).
Projekt zakłada zmiany polegające na objęciu systemem SENT:


•rozszerzenie monitorowania przewozu towarów o przewóz betonu gotowego do wylania do wszystkich podmiotów odbierających, w tym również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,

•przewozu towaru w celu wykonania na nim usług lub czasowego używania (np. w celu konfekcjonowania),

•przewozu towaru przemieszczanego pomiędzy magazynami jednego podmiotu (w ramach aktualnie funkcjonującego, tzw. przesunięcia międzymagazynowego),

•przewozu towaru będącego przedmiotem zwrotu (towar nie został przyjęty, jest reklamowany).

 

Ponadto proponuje się, aby zaniechanie obowiązku potwierdzania odbioru towaru albo uzupełniania danych niezgodnie ze stanem faktycznym w tym zakresie, skutkowało nałożeniem kary pieniężnej. Co do zasady potwierdzenia odbioru dokonuje podmiot odbierający. Proponuje się odstępstwo od tej zasady w przypadku przewozu betonu towarowego do osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W takim przypadku potwierdzenia odbioru towaru dokonywałby podmiot wysyłający.

 

kontakt: Krzysztof Rutkowski, radca prawny, doradca podatkowy

email: krzysztof.rutkowski@kdcp.pl