1. Home
  2. Blog
  3. Przegląd interpretacji podatkowych -0111-KDIB3-3.4013.209.2024.2.AM z dnia 27 stycznia 2025 r.
shutterstock_2242284455 (1)

Przegląd interpretacji podatkowych -0111-KDIB3-3.4013.209.2024.2.AM z dnia 27 stycznia 2025 r.

W przypadku Sił Zbrojnych NATO i UE, które nie prowadzą działalności gospodarczej, lecz uczestniczą w działaniach związanych z bezpieczeństwem i obroną, zwolnienie z art. 32 ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania. Zgodnie z orzecznictwem NSA i TSUE, zwolnienie to dotyczy wyłącznie podmiotów świadczących komercyjne usługi lotnicze. Dla Sił Zbrojnych przewidziano odrębne zwolnienie z akcyzy na podstawie art. 31 ustawy, które może być zastosowane w przypadku dostaw paliw na ich rzecz. 

 Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.209.2024.2.AM.

Wnioskodawcą prowadzi składy podatkowe i planuje sprzedaż paliw lotniczych na rzecz Sił Zbrojnych NATO i UE, z wykorzystaniem zwolnienia od akcyzy (art. 32 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 pkt 1-3 ustawy o akcyzie). Paliwa będą dostarczane na terytorium Polski do statków powietrznych Sił Zbrojnych. Dostawa odbywa się w dwóch etapach, ponieważ proces wymaga specjalistycznych cystern lotniskowych, które posiada PP:


•przemieszczenie ze składu podatkowego na lotnisko: Paliwo jest transportowane cysterną drogową podmiotu pośredniczącego (PP) na podstawie e-DD. Przeładunek do cysterny lotniskowej PP kończy ten etap w ciągu 30 dni od wysłania (art. 46b ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy o akcyzie).


•dostawa na statek powietrzny: PP dostarcza paliwo cysterną lotniskową do zbiornika na statku powietrznym Sił Zbrojnych. Po odbiorze, Siły Zbrojne potwierdzają odbiór, a PP sporządza raport odbioru i projekt e-DD (art. 46j ust. 2, 3, 5 i art. 46na ust. 1 pkt 2 ustawy o akcyzie).


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


1. Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o akcyzie, dokonując sprzedaży paliw lotniczych do Sił Zbrojnych, przy czym dostawa nastąpi za pośrednictwem PP, w sposób opisany powyżej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, dokonując przedmiotowej sprzedaży paliw silnikowych na rzecz sił zbrojnych NATO lub sił zbrojnych UE i dokonując dostawy tych paliw do podmiotu pośredniczącego - będzie uprawniona do zastosowania przedmiotowego zwolnienia od akcyzy.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Jak wskazał Organ, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zwolnieniu od akcyzy podlegają m.in. benzyny lotnicze, paliwa do silników odrzutowych oraz oleje i preparaty smarowe do silników lotniczych, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w ust. 3, 5, 6, 12 i 13. Istotnym ograniczeniem zwolnienia, zgodnie z art. 32 ust. 2, jest jego brak zastosowania w przypadku prywatnych rejsów i lotów rekreacyjnych.

W kontekście przedmiotowej sprawy należy również zaznaczyć, że ustawodawca przewidział możliwość działania pośrednika w przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, pod warunkiem posiadania przez niego szczególnego statusu. Pośrednik ten ma obowiązek dostarczania wyrobów wyłącznie do uprawnionych podmiotów, a jego działania muszą gwarantować zgodność dostaw z przepisami dotyczącymi zwolnień podatkowych.

Kluczowe jest jednak to, że zwolnienie ma charakter ze względu na przeznaczenie, co oznacza, iż paliwa muszą być wykorzystane wyłącznie do celów komercyjnych lub świadczenia usług na rzecz organów publicznych. Powyższe potwierdza orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie z którym zwolnienie to dotyczy działalności komercyjnej świadczonej na rzecz podmiotów trzecich, a nie wewnętrznych potrzeb gospodarczych podmiotu.

W przypadku sił zbrojnych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, wykorzystanie paliwa nie spełnia podstawowej przesłanki zwolnienia określonej w art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy. Działania sił zbrojnych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony UE nie mają charakteru komercyjnego, co wyklucza możliwość zastosowania omawianego zwolnienia.

Jednocześnie Organ wskazał, iż ustawodawca przewidział odrębne zwolnienie podatkowe dla czynności dokonywanych na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym sił zbrojnych NATO i UE. Zostało ono uregulowane w art. 31 ustawy o podatku akcyzowym i obejmuje możliwość skorzystania z bezpośredniego zwolnienia lub zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

Podsumowując, mimo spełnienia formalnych warunków zwolnienia, w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawca nie może zastosować zwolnienia z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, gdyż paliwo nie zostanie wykorzystane do celów komercyjnych.

 

kontakt: Krzysztof Rutkowski, radca prawny, doradca podatkowy

email: krzysztof.rutkowski@kdcp.pl