System zapasów interwencyjnych ropy i paliw w Polsce wymaga reformy – pokazujemy, jak ją skutecznie przeprowadzić
Między grudniem 2024 r. a czerwcem 2025 r. KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy, we współpracy z Koalicją Interesariuszy, zrealizowała Projekt na rzecz reformy systemu zapasów interwencyjnych w Polsce.
W inicjatywę zaangażowało się ponad 20 podmiotów z rynku paliwowego, część z nich za pośrednictwem organizacji branżowych: Polskiej Izby Paliw Płynnych oraz Polskiej Izby Gazu Płynnego.
Efektem Projektu jest Raport liczący blisko 230 stron, składający się z części analitycznej i legislacyjnej. Dokument zawiera m.in.:
analizę obecnej sytuacji rynku paliwowego w Polsce, w tym wyzwań związanych z infrastrukturą magazynową,
opis funkcjonowania systemu zapasów interwencyjnych ropy i paliw,
przykłady rozwiązań międzynarodowych,
argumentację na rzecz przeprowadzenia reformy,
kilkadziesiąt propozycji zmian legislacyjnych wraz z uzasadnieniami i przewidywanymi skutkami ich wdrożenia.
Część legislacyjna Raportu zawiera gotowe projekty aktów prawnych:
projekt nowelizacji ustawy o zapasach, uwzględniający wszystkie proponowane zmiany,
projekty nowelizacji trzech rozporządzeń wykonawczych,
do każdego z dokumentów dołączono uzasadnienia i Oceny Skutków Regulacji, przygotowane zgodnie z wymogami legislacji rządowej.
W części analitycznej uwzględniono również projekcje rozwoju rynku i zapotrzebowania na zapasy, wyliczenia dotyczące potrzebnych pojemności magazynowych oraz ocenę skutków wdrożenia reformy – również w ujęciu finansowym.
Proponowane zmiany zostały pogrupowane w trzy obszary:
Redefinicja odpowiedzialności za zapasy między rynkiem a państwem, wraz z towarzyszącymi zmianami systemowymi.
Zabezpieczenie interesów firm paliwowych w obliczu zwiększonego zaangażowania państwa.
Dostosowanie systemu magazynowego do potrzeb krajowego rynku paliwowego.
Jedną z kluczowych propozycji jest zmiana obecnego podziału odpowiedzialności (53 dni – rynek, 37 dni – państwo) na układ 30 dni – rynek i 60 dni – państwo. W przypadku LPG, po 5-letnim okresie przejściowym, całość zapasów miałoby tworzyć państwo, a firmy zajmujące się produkcją lub importem gazu płynnego ponosiłyby jedynie opłatę zapasową.
Drugim istotnym postulatem jest stymulowanie inwestycji w nowe magazyny paliwowe, tak aby w możliwie krótkim czasie uzupełnić deficyt pojemności, który obecnie sięga nawet połowy dostępnych zasobów magazynowych w Polsce.
Cel Projektu
Celem Projektu i przygotowanego Raportu jest zainicjowanie i wsparcie kompleksowej reformy przepisów dotyczących zapasów obowiązkowych oraz opłaty zapasowej, do których zobowiązane są firmy paliwowe. Choć rynek od lat zgłaszał postulaty w tym zakresie, dotąd nie były one opracowane w sposób całościowy i szczegółowy. Po raz pierwszy przedstawiono spójną koncepcję reformy wraz z gotowymi projektami aktów prawnych, umożliwiającymi jej szybkie wdrożenie – o ile zapadnie taka decyzja ze strony administracji publicznej.
Dalsze kroki
Raport został przekazany najważniejszym instytucjom odpowiedzialnym za system zapasów interwencyjnych, w tym Ministerstwu Przemysłu oraz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Autorzy Raportu oraz przedstawiciele Koalicji Interesariuszy liczą na konstruktywny dialog z administracją i będą aktywnie wspierać proces wdrażania reformy.
Osoby zainteresowane tematyką oraz Raportem zapraszamy do kontaktu z KDCP.
Koordynatorem Projektu i odpowiedzialnym za przygotowanie Raportu jest Przemysław Bryksa, współautorem – Robert Petruczuk, a nad całością prac czuwał mecenas Krzysztof Rutkowski.
Między grudniem 2024 r. a czerwcem 2025 r. KDCP Kancelaria Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy, we współpracy z Koalicją Interesariuszy, zrealizowała Projekt na rzecz reformy systemu zapasów interwencyjnych w Polsce.
W inicjatywę zaangażowało się ponad 20 podmiotów z rynku paliwowego, część z nich za pośrednictwem organizacji branżowych: Polskiej Izby Paliw Płynnych oraz Polskiej Izby Gazu Płynnego.
Efektem Projektu jest Raport liczący blisko 230 stron, składający się z części analitycznej i legislacyjnej. Dokument zawiera m.in.:
Część legislacyjna Raportu zawiera gotowe projekty aktów prawnych:
W części analitycznej uwzględniono również projekcje rozwoju rynku i zapotrzebowania na zapasy, wyliczenia dotyczące potrzebnych pojemności magazynowych oraz ocenę skutków wdrożenia reformy – również w ujęciu finansowym.
Proponowane zmiany zostały pogrupowane w trzy obszary:
Jedną z kluczowych propozycji jest zmiana obecnego podziału odpowiedzialności (53 dni – rynek, 37 dni – państwo) na układ 30 dni – rynek i 60 dni – państwo. W przypadku LPG, po 5-letnim okresie przejściowym, całość zapasów miałoby tworzyć państwo, a firmy zajmujące się produkcją lub importem gazu płynnego ponosiłyby jedynie opłatę zapasową.
Drugim istotnym postulatem jest stymulowanie inwestycji w nowe magazyny paliwowe, tak aby w możliwie krótkim czasie uzupełnić deficyt pojemności, który obecnie sięga nawet połowy dostępnych zasobów magazynowych w Polsce.
Cel Projektu
Celem Projektu i przygotowanego Raportu jest zainicjowanie i wsparcie kompleksowej reformy przepisów dotyczących zapasów obowiązkowych oraz opłaty zapasowej, do których zobowiązane są firmy paliwowe. Choć rynek od lat zgłaszał postulaty w tym zakresie, dotąd nie były one opracowane w sposób całościowy i szczegółowy. Po raz pierwszy przedstawiono spójną koncepcję reformy wraz z gotowymi projektami aktów prawnych, umożliwiającymi jej szybkie wdrożenie – o ile zapadnie taka decyzja ze strony administracji publicznej.
Dalsze kroki
Raport został przekazany najważniejszym instytucjom odpowiedzialnym za system zapasów interwencyjnych, w tym Ministerstwu Przemysłu oraz Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Autorzy Raportu oraz przedstawiciele Koalicji Interesariuszy liczą na konstruktywny dialog z administracją i będą aktywnie wspierać proces wdrażania reformy.
Osoby zainteresowane tematyką oraz Raportem zapraszamy do kontaktu z KDCP.
Koordynatorem Projektu i odpowiedzialnym za przygotowanie Raportu jest Przemysław Bryksa, współautorem – Robert Petruczuk, a nad całością prac czuwał mecenas Krzysztof Rutkowski.
kontakt: Przemysław Bryksa, 501 082 759
przemyslaw.bryksa@kdcp.pl